Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

AJANKOHTAISTA, katso lisää Uutiset/Tapahtumat välilehdeltä

 

Kesän 2019 kerhotapaaminen Jokelan Ktiseutumuseolla Ruotsinkylässä 15.6.2019. Tarkemmat tiedot Uutiset/Ta-pahtumat välilehdellä.

 

Vuoden 2018 kerhotapaa-minen Jaskarin Museolla Nurmoossa 16.6.2018 alkaen klo 12. Lisätiedot Uutiset/Ta-pahtumat välilehdellä.

 

John Deere Club Finlandin kerhoretki Itävaltaan huhtikuussa 2018, katso lisää uutiset ja tapahtumat väilehdeltä! 

 

John Deere Club Finlandin vuoden 2017 kerhotapaaminen ja vuosikokous Huittisissa 17.6.2107, lue lisää Uutiset / tapahtumat sivulta!

 

 

John Deere Club Finlandin vuosikokous pidettiin Liedossa, lue lisää ajankohtaista sivulta!

 

Antiikkitraktori huutokauppa Saksassa / netissä 25.6.2016!

 

John Deere Club kesätapaaminen ja vuosikokous 18.6.2016

 

Rauta ja Petrooli 2016

 

John Deere Club mukana Classic Motor Show 2016 Lahdessa.

 

Fordson Club Finland on nyt Masinistit Ry

John Deere Club Finland Okra-näyttelyn perinnepihalla

Kerhomme oli neljännen kerran mukana Oripään Okra-maatalousnäyttelyssä. Olimme perinnepihan näyttelyosaston ainut merkkikerho, kuten ennenkin. 

Meillä oli mukana kolme Ameriiikan Jonnikkaa lähiympäristöstä. Suoraan pelto-töistä tuotu alkuperäiskuntoinen JD4230, siististi entisöity JD4020 ja kauniisti patinoitunut JDBR, joidenkin mielestä "ihan läpimätä romu". Tapio Mäkinen näytti näille muutamille tietämättömille miten vm.-39 vanha rauta käy ja kulkee.

Hannu ja Tapio Mäkinen olivat tuoneet paikalle kolmisenkymmentä eri merkkistä traktoria, joista vain perin harvinainen Renault N73 on entisöity viimeisenpäälle. Tätä oransista N73 mallia on todennäköisesti tuotu maahan koeluonteisesti kolme kappaletta.

Martti Ylitalo oli tuonut näytille neljä samannäköistä, mutta erikokoista Porsche-traktoria. Tasavallan presidenttiä näytti kiinnostavan Porsche-traktoreiden muotokieli, samoin askel lyheni Renaultin kohdalla. Kun saimme kamerat viritet-tyä, "Sale" oli jo ehtinyt käynnissä olevan höyrymoottorin vierelle. Sinneppä syntyi varsinainen ryysis.

JDClubin teltassa pyöri nonstoppina vanhojen konefilmien videokollaasi. Videot kiinnosti vanhempaa miesväkeä ja toisaalta perin nuoria imetysikäisiä - tämä  toimitus ei häirinnyt meitä lainkaan.

Näyttelyn järjestelyt toimivat taas kerran mainiosti, kiitos järjestävälle organisa-tiolle. Kirsikkana kakun päälle oli näyttelyasettajille ja talkoolaisille järjestetty kiitoskonsertti ja leivoskahvit. Esiintyjät  Johanna Försti, Waltteri Torikka, Hanna Kronqvist, Tero Harjunniemi, Ari Rasilainen, Tessa Virran Orkesteri esittivät mukaansatempaavaa musiikkia. Kiitos!

Kiitos myös koneitansa näytteille tuoneille ja kerhon aktiiveille! Vuonna 2021 tulemme taas, vaikuissi.

Kohta portit aukeaaKohta portit aukeaa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tapio esitteleeTapio esittelee

 

 

 

 

 

 

 

 

"Salen" perässä"Salen" perässä

 

 

 

 

 

 

 

 

Takana Renault N73Takana Renault N73

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kesän 2019 kerhotapaaminen!

 Kesän kerhotapaaminen pidettiin perinteiseen tapaan viikkoa ennen juhannusta, 15.6.2019. Tällä kertaa kokoonnuimme Jokelan Kotiseutumuseolla Ruotsinkylässä.   www.jokelanmuseo.info

Joukkomme oli tällä kertaa vaatimattoman kokoinen, noin 30 henkeä, ehkä uimarannat verotti määräämme. Jokelan perhe toivotti kuitenkin iloisen porukkamme lämpimästi tervetulleeksi. 

Tilaisuuden alkuun nautimme Hankkijan Kouvolan Konekeskuksen tarjoamat lohisopat ja kahvittelun lomassa alkoi juttu luistaa joka pöydässä. Tulimmehan tapaamaan myös vanhoja tuttuja. 

Lyhyiden alkuseremonioiden jälkeen päästiin itse asiaan. Porukka jaettiin pienempiin ryhmiin ja oppaat pääsivät ääneen. Tuulikki Jokela vei naisväen tutustumaan aluksi kotiseutumuseon aarteita, joita on kerätty/kerääntynyt mukavasti, ja Tuulikin tarinat avasi oudoimpien esineiden olemuksen. Toki naiset pääsivät myös koneiden pariin. Erkki ja Jani vetivät omat ryhmänsä maa- ja metsätalouskoneiden halleihin. Monet koneet ovat tosi harvinaisia Suomessa, peräti ainutlaatuisia. Oppaiden tarinat joka koneen kohdalla avaa kuulijan korvat ja silmät. Kiitos Oppaille! Opaskierroksen lopuksi meille pidettiin leikkimielinen tietokilpailu, jonka voitti Hannu Dahl - onnea.

Jokelan Kotiseutumuseolla on upeat nettisivut, varsinkin kuvat ovat ammattilaista tasoa (vertaa vaikka alla oleviin kuviin). 

Tilaisuuden lopuksi pidettiin lyhyen kaavan mukaan John Deere Club Finland'in vuosikokous. Esityslistalla ei ollut mitään mullistavaa ja kerhon hallitus saa jatkaa taas vuoden eteenpäin. 

Vielä suur'kiitos Jokelan herrasväelle!

Jani, Erkki, JukkaJani, Erkki, Jukka

 

 

 

 

 

 

 

 

Tietokilpailun voittaja Hannu DahlTietokilpailun voittaja Hannu Dahl

 uotsinky  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veijolle ajo-opastustaVeijolle ajo-opastusta

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

Rauta&Petroolissa 2018 Britti-koneet pääosassa, John Deere Club mukana myös. 

Tapahtuma sai taas runsaasti väkeä liikkeelle, noin 6500 maksanutta henkilöä. Britti-koneita edustivat Nuffieldit ja David Brownit isoilla osastoilla ja yksi kaunis Marshall. Näyttelyn vanhojen koneiden kirjo oli totutun suuri: moottorisahoja, paikallis-moottoreita, pari höyrykonetta, traktoreita (JD8440 ehdottomasti näyttelyn komein ja suurin), leikkuupuimureita, kaivinkoneita, kuorma-autoja, henkilöautoja, moottori-pyöriä, mopoja, DC3:n ylilennot ja tietysti alati kasvava Rompe-tori.

John Deere Clubin osasto oli taas kerran varsin näyttävä. Kiitos kaikille koneiden omistajille ja touhussa mukana olleille!

 

        

Merkkitietoiset veljeksetMerkkitietoiset veljekset

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

John Deere Club Finland mukana Okra-näyttelyssä 4.-7.7.2018

JDCF oli kolmatta kertaa mukana Okra-näyttelyn perinnepihalla Oripään lentokentällä.

Tämän vuotisessa näyttelyssä tehtiin uusi yleisöennätys, 82000 kävijää. Perinnepihalla, veteraanitraktoreiden ja työ-koneiden osastolla, kävi murto-osa yleisömassasta, mutta paljon harrastuksestamme kiinnostuneita kuitenkin. Saimme taas uusia jäseniä, nelivuotias Tobias nuorimpana (kuva alla).

Kerhomme aktiivit jäsenet Lounais/Länsi-Suomesta Aki, Hannu, Henri, Jani, Tapani ja Tapio olivat innolla esittelemässä museokoneita - suur'kiitos heille! Kiitos myös koneita näytille tuoneille jäsenille. Erityiskiitoksen ansaitsee Tapio Mäkinen, joka imuroi yleisöä paikalle kiertämällä lipputankoa ruosteisella John Deere Br:llä vm. 1939  - ääni ja liike toimii aina!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

John Deere Clubin jäsentapaaminen 2018 Nurmossa

 John Deere Club Finland järjesti perinteisen vuosittaisen jäsentapaamisen tällä kertaa Nurmoon, Jaskarin museolle. Ajankohtakin oli perinteinen, viikko ennen juhannusta. Kerhon paikalliset puuhamiehet, Markku Mäki-Saari ja Matti Yli-Renko, sopivat tapaamisjärjestelyt Matti ja Jukka Jaskarin kanssa. Ravintopuolesta vastasivat Seinäjoen maa- ja kotitalousnaiset, ja kustannuksista vastasi Hankkijan paikallinen Konekeskus.

Matti Jaskari piti jäsentapaamisen aluksi mielenkiintoisen esityksen Keski-Pohjanmaan Traktorimuseon synnystä, mikä on vaatinut pitkäjänteisyyttä ja todellisen elämäntyön myös työmäärältään. Matin vaiherikas ura alkoi traktoreiden jälkimarkkinoiden – sana, jota ei varmaankaan ollut suomen kielessä 50-, 60-, 70-luvuilla – parissa, konekauppiaana ja rengasfirman yrittäjänä. Matti kertoi värikkääseen tyyliinsä koneiden kerääntymisestä ja kunnostuksesta sekä hallien rakentamisvaiheista. Esityksen lopuksi Matti johdatti meidät ihastelemaan konehallin aarteita. Jokaiseen kävijöiden kysymykseen vastaukseksi tuli avartava selostus. Matti otti yleisönsä, kiitos!

Jäsentapaamiseen tuli 50-60 kerhon jäsentä, joista ilahduttava määrä jäi myös osallistumaan kerhon vuosikokoukseen. Vuosikokous valitsi puheenjohtajan ja hallituksen muutoksitta jatkokaudelle. 

 

  

 

Kerhon kevätretki Itävaltaan ja Tsekkeihin 14.-18.4.2018

Retkelle osallistui 29 vanhojen koneiden harrastajaa. Veijo Talarmo ja Itävallan Poysdorf Oldtimer Clubin aktiivit olivat laatineet mukavan ja monipuolisen ohjelman, joka sisälsi mm seuraavia kohteita: 

Poysdorf Oldtimer & Museum (www.oldtimerclub-poysdorf.at), Traktorium & Museum Drasenhofen (www.traktorium.org), Case/Steyer'in tehdas St.Valentinossa, Lichtensteinin linna Tsekissä, traktori/ vankkuri ajelut Poysdorfin kylässä ja lähiympäristön viinitarhoilla. Erikoisen kellarikujan kautta pääsimme tutustumaan viinikellareiden saloihin, eli maisteltiin johdetusti eri viinilaatuja ja niihin sopivia ruokia. Retkestä tulee juttu Masinistit lehteen, mutta jo nyt pääsee katselemaan myös osallistujien ottamiin kuviin osoitteessa: 

https://drive.google.com/drive/folders/1QtmPilBzy9Pekh2d80rFKCunbaTTgrPS?usp=sharing  

 

 

 

Rauta & Petrooli 2017

 

 

 

 

 Osasto melkein valmis.Osasto melkein valmis.Vain kolme Suomessa.Vain kolme Suomessa.

 

 

 

Kerhotapaaminen Huhtalan museolla 16.6.2017

John Deere Club ja Masinistit mukana MTK:n 100 v - traktoriparaatissa kesäkuussa 2017.

John Deeren historiaa

John Deere on yksi maailman vanhimpia, edelleen toiminnassa olevia maatalouskonevalmistajia. John Deeren tarina alkaa Yhdysvaltojen keskilännestä, jossa seppä nimeltä John Deere harjoitti tointaan. John Deere teki läpimurron, joka tuli olemaan pohja nykyiselle Deere imperiumille ja samalla se mullisti myös viljelijöiden arjen. Perinteisiin auransiipiin ikävästi tarttuva preeriamaa oli kiusannut alueen viljelijöitä niin kauan kuin auroja oli vedetty. John Deeren onnistui tehdä aura, johon sitkas maalaji ei tarttunutkaan. Pian olikin jo ihmeauran tarvitsijoita jonoksi asti ja vuonna 1837 oli aika perustaa aktiviteetin ympärille paja, joka valmisti tuota mainiota maankääntäjää. John Deeren yrityksen katsotaankin yleisesti alkavan vuodesta 1837, eli 177 vuotta viljelijät ympäri maailmaa kulkeneet Deeren perässä. 

 

John Deere on tänä päivänä maailman suurin maatalouskonevalmistaja, jolla on yli sata tehdasta ympäri maailmaa ja Suomessa (Joensuussa) sijaitseva metsäkonetehdas on tästä elävä esimerkki.

 

Miten tähän on tultu, aurojen ympärille on vaikea kuvitella liki 30 miljardin taalan bisnestä?

 Aurojen valmistus oli pitkään John  Deeren pääasiallinen toimi. Erinäisten yhteistyö kuvioiden sekä taipalleelle mahtuneiden ylä ja alamäkien saattelemana John Deere luovutti liiketoiminnan vetovastuun pojalleen, ainoalle hengissä olevalle, Charles Deerelle. Tämä tapahtui vuonna 1858. John jäi yhtiöön vielä "presidentiksi", mutta 21 vuotias Charlie, joka oli tullut jo kuusitoistavuotiaana yhtiön palvelukseen kirjanpitohommiin, siirtyi  vallankahvaan, ja pysyi siinä seuraavat 49 vuotta.

Pienenä sivuraiteena Johnin uralta löytyy esimerkiksi pormestarin toimi, johon hänet valittiin vuonna 1873. Pormestarina hän toimi kaksi vuotta.

1800 luvun loppupuolella, valmitukseen tuli muitakin maanmuokkaus ja kylvökoneita farmareiden arkea helpottamaan.

 Deeren ensimmäinen ajoneuvo ei suinkaan ollut traktori, vaan 1800 luvun lopulla polkupyöräboomin hyökyessä yli mantereen Deerekin otti osansa tästä markkinasta.

 

Vanha seppä John Deere kuoli vuonna 1886 Molinessa, 82 vuoden iässä. 

 

Miten sitten Deeren toiminta ajautui traktoreiden pariin?

1900 luvun alkupuolella alkoi ilmaantua erinäisiä ja erinäköisiä traktoreita muistuttavia laitteita. Lähtökohtaisesti lähdettiin hakemaan hevoselle korvaajaa esimerkiksi raskaaeen kyntöhommaan ja ensimmäiset traktoriksi luettavat koneet olivatkin ns. moottoriauroja jotka olivat kykeneväisiä kyntöön, muttei juuri muuhun työhön.

Deerekin tutki tätä uutta markkinaa pitkään ja hartaasti ja lopulta päätti lähteä mukaan tälle uudelle alalle. Deere ei kuitenkaan aloittanut traktorinvalmistusta tyhjästä, vaan teki sen yritysoston kautta, Deere nimittäin osti vuonna 1918 Waterloo Boy nimisiä traktoreita valmistavan yrityksen. Tuohon aikaan ajat olivat kuitenkin kovat ja Waterloo Boyn markkina kutistui lähes olemattomiin. Oli aika kehittää jotain uutta ja uudenaikaisempaa ja vuonna 1923 nähtiin ensimmäinen John Deere nimeä kantava traktori, D-malli. Tämä traktori oli menestys heti alusta alkaen ja se loi perustan John Deeren traktorivalmistukselle, se oli Deeren omaa suunnittelua ja siinä oli kaksisylinterinen moottori, josta oli tuleva John Deeren tavaramerkki vuosikymmeniksi, D-mallinkin ollessa  tuotannossa seuraavat kolmekymmentä vuotta.

John Deere laajensi tuotantoaan hyväksi katsomassa määrin ja suuntiin joissa nähtiin kasvua markkinoissa. 1927 oli aika laajentaa tuotantoa sadonkorjuukoneisiin ja ensimmäinen John Deere puimuri esiteltiin preerioita parturoimaan. Puimuri oli malliltaan "Numero 2". Vuotta myöhemmin esiteltiin seuraava, hieman pienempi malli, "Numero 1". Vuonna 1929 molemmista malleista julkaistiiin jo uudet, parannetut versiot.

 

Vaikeat vuodet.

1920-luvun lopulla Yhdysvaltoihin iski kaikkien aikojen taantuma, kolmekymmentäluvun lamanakin tunnettu  "Great Depression", joka syöksi monien Wall Streetin meklareiden lisäksi useita teollisuuden toimijoita tuhoon,  luonnollisesti myös maatalouskonevalmistajia. 

1930-luvun alun järjestelyissä jäljelle jäi vain seitsemän ns. täyden linjan maatalouskonevalmistajaa, John Deere, IH, Case, Oliver, Allis-Chalmers, Minneapolis-Moline ja Massey-Harris. Näistä veijareista John Deere ja IH hallitsivat markkinoita useimmissa tuoteryhmissä.

 

Noihin vaikeisiin aikoihin ajoittuu myös yksi sattumus joka kuvastaa Deeren arvoja, jotka ovat olleet ja ovat edelleen ylevät. 1931 People's Savings Bankia, eli Molinessa Illinoisissa toiminutta Kansan Säästöpankkia, uhkasi sulkeminen, siellä ilmenneen 1,2 miljoonan taalan kavalluksen johdosta. Tämä olisi merkinnyt myös John Deeren työntekijöiden säästöjen menetystä. Deeren tarkoitusperiin tyytymätön, ahdingossa oleva työntekijä sattui kovin huonosti, joten yhtiö kirjoitti pankille shekin puuttuvalle summalle. Kassan vaje saatiin paikattua ja pankki pystyi jatkamaan toimintaansa.

1932 lama vain syveni ja ajat olivat ankarat, eikä irtisanomisia, työajan lyhennyksiä ja muita sopeutustoimia voitu kokonaan välttää. John Deere kuitenkin osoitti lojaalisuuttaan työntekijöille vaikeista ajoista huolimatta. Yhtiö ylläpiti työttömyysvakuutusta irtisanotuille, se alensi työntekijöiden asuntojen vuokria ja aloitti työllisyyttä ylläpitäviä projekteja.

Näinäkin päivinä asioita, jotka ovat ajankohtaisia, valitettavasti vaan harvasta yrityksestä löytyy tänäpäivänä samanlaista ajatusmallia!

 

 Milloin ja miten John Deere alkoi näkymään Suomessa?

 John Deeren ensimmäisiä Suomeen tuotuja koneita ovat olleet paikallismoottorit, eli maamoottorit. John Deeren Waterloo Boyn perua olevat moottorit olivat yleisesti käytetyistä kuulapäämoottoreista poiketen bensiinikäyttöisiä. Kooltaan ne olivat muutaman hevosvoiman tehoisia, siis verrattain pieniä. Moottoreiden erikoisuus on niiden toimintaperiaate, sillä niissä ei ole lainkaan kaasuläppää. Moottoritekniikka kantaa nimeä "Hit&Miss", eli iske ja huilaa, noin vapaasti suomennettuna. Periaatteena siis on, että kierroslukua säädetään työiskuja säännöstelemällä, moottori ampuu täyden paukun ja jos moottori sillä kiihtyy, heittää keskipakosäädin pakoventtiilin auki jolloin kierrokset laskevat. Kun kierrokset ovat taas alle halutun, moottori ampuu uudestaan. Huilaus perustuu siis keskipakosäätimen ohjaamaan pakoventtiiliin, imuventtiilin ollessa läppäventtiilityyppinen. Toimintaperiaatteesta johtuen kuormittamattoman "hit&miss" moottorin käynti on hupaisaa kuunneltavaa, kun moottori aina silloin tällöin ampuu ja muun ajan pyörii vapaasti. Tästä linkistä voit itse kuunnella tuon moottorityypin sulosointua. Tällaisia voimanlähteitä siis tuli joitain kappaleita kaksikymmnetäluvulla, mutta mikään yleinen kapistus se ei ole Suomessa ollut.

 

John Deeren traktoreiden rantautuminen Suomen kamaralle tapahtui 1936

1936 vuonna Suomeen saatiin John Deere AR ja BR traktoreita helpottamaan kivisten maidemme kyntöä. Koneet tulivat usein yhdessä John Deeren 2-siipisen hinattavan kyntöauran kanssa. Pääosa traktoreista oli pienempää BR mallia. On arvioitu, että näitä kaksisylinterisiä vaakamoottorisia paukuttimia olisi armaaseen maahamme tuotu noin 300-400 kappaletta, AR:n osuuden jäädessä muutamiin kymmeniin kappaleisiin.

Tuolloin maahantuojana toimi ruotsinkielinen Labor, mistä johtuen suuri osa näistä koneista päätyi ruotsinkieliselle rannikolle, Itä-Uudeltamaalta aina Keski-Pohjanmaalle saakka. Savonmaalla moiset vempeleet ovat olleet varmasti todella harvinaisia. BR-malli on teknisesti varsin yksinkertainen laite, kaksi sylinteriä makaa vierekkäin, poikittain sijoitetun kampiakselin vasemmassa päässä on vauhtipyörä, josta kone pyöräytetään käsipelillä käyntiin. Mutkaraudan toisessa päässä on käsikäyttöinen ajokytkin, yhdistettynä siivapyörään ja vaihteiston pysäyttävään jarruun.  ”Vasemman jalan vapaapäivä”, slogan, jolla mainostettiin ensimmäisiä hydraulisia suunnanvaihtimia ja nappikytkimiä yhdeksänkymmnentäluvulla, oli John Deere kuskin arkea jo 30-luvulla!

 

Hyvin alkaneen John Deere traktoreiden maihinnousun keskeytti, niin kuin valitettavasti monen muunkin hyvän asian, 1939 alkanut Talvisota ja sitä seurannut Jatkosota ja yleinen puute valuutasta, joka olisi mahdollistanut koneiden hankintaa. Sotien myötä John Deere maahantuontiin tuli pitkä tauko ja seuraavat Deeret saatiin maahan virallisia teitä vasta Deeren Eurooppaan tulon ja Lanz hankinnan jälkeen, 50-60-luvun taitteessa.